Tuesday, April 22, 2014

mulakan hari anda dengan senyuman dan sikap positif...

Bismillahirahmanirahim.






Selamat pagi. saat mengarang entri yang ni, mmg baru sampai ofis. 
lumrah lah kan kalau duduk kota yg serba sibuk, serba cepat, serba tekan minyak sana sini kan..
semuanya kena pantas hatta seminit pun berharga. 
lambat sikit, tempuhla 'sungai' kenderaan yg mengalir perlahan = jammed. 

pagi ni tiba2 rasa mau luah pasal aura positif pergi kerja.
saat keluar rumah pun, aku sudah cakap dkt diri sendiri 
"hari ni, hari baru. nikmati hari baru dengan hati yang tenang dan positif."

memang soalnya aku x drive, tapi kan aku rasa ada banyak solusi utk atasi. yang penting, mulakan dengan diri kita sendiri. cakap senang? memang senang. amalkan pun senang. 

buka pintu rumah dengan senyuman, start enjin dengan bismillah, masuk jalan-jalan dengan redha. kalau memang terpaksa tempuh jammed hari tu, memang rezeki hari tu.

sebagai penumpang tetap, kadang-kadang aku rasa aku ni banyak susahkan pemandu. ini bukan soalnya aku x berani jadi pemandu sendiri, tapi mungkin orang2 sekeliling x yakin dengan aku. bolehkah budak ni bawa dekat kl? jalan sesak, banyak kereta segala...


jawapan aku??

InsyaAllah boleh. sebab? Sebabnya aku ada perancangan startegik, hehehe. 

cumanya, bila orang rasa aku x boleh buat, aku xsuka tunjuk depan orang2 tu yang sebenarnya aku boleh. aku rasa kemampuan, keyakinan aku diperkecilkan. aku sukalah buat senyap2, sendiri2.


tapiii....

bila fikir lagi..
kalau aku jadi pemandu sendiri, makin jarang lah aku berkomunikasi di rumah nanti. 
sebab tiada apa mau dicakapkan, mau diceritakan.


tanya aku sendiri pun aku takut mau susahkan orang, mau bergantung sama orang lain.
sebab tu sejak hidup jadi anak perantau ni, aku cuba buat sendiri mana-mana yang aku mampu..
aku kalau boleh memang mau sangat2 hidup sendiri. x susahkan orang sekeliling, x kusutkan pertimbangan orang sekeliling. 

tapi nampaknya macam jauh lagi 'waktu' tu. 
melainkan aku balik tanah air. hehehehehe.

okey, sekian. 
p/s: orang perempuan ni - apa dalam hati, lain dia rasa. apa keluar dalam mulut, lain yang dia cakap. apa dalam kepala, banyak benda dia fikirkan.

pendam lebih, mulut tapis, kepala serabut dengan macam2 hal. 









1 comment:

  1. As salam dik wani...akak dah baca...dah perhalusi dan fikir di tempat wani sendiri...ada kala kita perlukan teman berbicara...boleh luahkan di blog...tp masalah tidak akan selesai kan...ingat tak dulu akak pesan, masa wani nak pinjam kete akak nak test drive...kan akak pesan, wani boleh....wani boleh...wani kena yakin...see sekarang wani dah lulus lesen...sekarang ni jgn fikirkan sgt ttg perasaan org lain...fikirkan perasaan kita yg selama ini dah penat jaga hati org lain...jika perlu kenderaan, usahakanlah...mcm2 cara dik boleh dpt kenderaan sendiri kt KL ni...sbb itu kita x leh bergantung dgn org sampai bila2 kan...kak ju harap, sebagai kawan yg jauh dimata ini...yg pernah suatu ketika dulu rapat ngan wani...akak bg nasihat sebagai adik dan kakak...wani jgn persia2kan masa yg ada ye...usaha utk kecapi nikmat yg terbentang luas...its all in ur hand :D...gud luck...

    ReplyDelete