Wednesday, May 15, 2013

Tinggi atau rendah metabolisma kita ??


Selamat petang para pembaca maya blog saya.
hehehe.
al-maklum, tuan punya blog baru mengaktifkan sesi penulisan blog. 
makanya, jangan pelik, jangan hairan kalau dalam sehari dua ni lima ke enam entri saya post. =D

For a quick start -- saya sediakan info pasal metabolisma dlu ya.

Kenapa saya sibuk-sibuk mau kongsi pasal metabolisma? 
mestilaaa kawan. 
tinggi rendahnya metabolisma kita sangat mempengaruhi cara kita handle dengan daily permakanan sekaligus penting utk tahu to do and don't utk mendapatkan berat badan ideal. 


apa itu KADAR METABOLISMA??

Okey..
Kadar metabolisma adalah kadar atau tahap atau keupayaan serta kemampuan dimana badan kita membakar kalori. basically, setiap orang manusia mempunyai kadar metabolisma yg berbeza. ada yang tinggi, so makan banyak mana pun tidak menjadi masalah. bagi individu yg mempunyai kadar metabolisma yg rendah, proses pembakaran lemak dan kalori dalam badan akan menjadi slow dan adakalanya mengakibatkan sesetengah drp lemak tersebut 'terselamat' drp dibakar dan 'tersorok' jadi lemak dalam badan.

secara ringkasnya, saya akan berkongsi tentang 10 tips utk meningkatkan kadar metabolisma kamu, kamu, kamu, kamu, ya kamu, kamu dan kamu.

makan yang kerap tapi sedikit
* semasa kita makan, secara automatik kadar metabolisma meningkat sebab badan sedang 'bekerja' memproses makanan untuk dihadam. Bro Kevin pernah cakap makanlah lima atau enam kali sehari nasi tu tak menjadi hal asalkan kuantiti nasi yg diambil utk setiap meal hanya segenggam saiz tangan anda..


makan yang berterusan
*  tak makan boleh kurus? tak makan boleh mengurangkan berat anda? kalau ikut hati, memang kita rasa lagi mudah utk turun berat dgn tidak makan kan? ramai yang anggap macam tu. saya pun 'pernah'. haha
actually, once kita skip makan, sebenarnya kita sangat rugi. kalau kita skip lagi daily meal, sangat2 lah rugi. kenapa rugi?? 
bila makan badan kita kekal 'bekerja' utk proses penghadaman, lagi kerap kita makan, lagi banyak yang akan dibakar kalori-kalori dalam badan itu. sebab badan kita berkerja.

pengambilan protein secukupnya
* protein chain are harder to break kata bro Kevin. makanya, proses penghadaman akan buat otot kita bekerja lebih. hasilnya, kadar keupayaan kita utk membakar lemak akan meningkat.

perbanyakkan minum air suam, air sejuk atau air putih
* minum air sejuk bukan maknanya minum air dengan ais. minum air yg disejukkan tu boleh. 
bila kita minum air sejuk, badan kita akan membakar kalori utk memanaskan kembali badan. 

makan spicy food more 
* lagi banyak makan makanan pedas, lagi banyak kalori akan dibakar semasa proses penghadaman.

berjalan dengan pantas


gunakan tangga secara maksimum


No comments:

Post a Comment